Mobilannonsering - HELLI - Visuell Kommunikasjon

Mobilannonsering

I februar 2012 ble det for første gang solgt flere smarttelefoner enn pc-er på verdensbasis, proklamerer Googles mobildirektør Ian Carrington. Dette åpner opp for ett stort nytt marked innen mobilannonsering. Derfor er det viktigere enn noen sinne at selskaper tilpasser nettsider og annonser til mobilbrukerne. Nåtiden og fremtiden er mobil.

Slik fungerer det

Mobilannonsering - HELLI - Visuell Kommunikasjon

I mobilannonsering gjelder samme prinsippet som ved annen nettannonsering; du starter med en enkel og lesbar annonse på ei nettside. Det er mange muligheter for hva som kan skje når leseren klikker på annonsen, så her må du velge noe som er hensiktsmessig for ditt produkt/tjensete. Det kan være klikk for å laste ned en applikasjon, klikk for å sende SMS, ringe eller bli oppringt, klikk for å komme til kampanjeside eller hjemmeside eller klikk for å laste ned tilbudskupong. Til syvende og siste er det også konvertering det handler om; vi ønsker at annonsen skal hjelpe  deg å selge ditt produkt eller tjeneste. Og som i annen digital annonsering får du ut tydelig statistikk på annonsens effekt.

Standarer for mobilannonser

Det digitale mediebildet er i stadig endring, og daglig mediebruk på mobilen er mer enn femdoblet siden 2008, i følge TNS Gallup. 47% menn og 41% kvinner bruker mobilt medieinnhold ukentlig, så her er ei stor målgruppe å nå ut til. For å gjøre mobilannonsering enklere, har INMAs arbeidsgruppe for mobil utviklet standarder for mobilannonser. Det er likevel mulig å benytte andre formater om ønskelig.

4:1  600 x 150 – TOPPBANNER (Påkrevd)
3:1  600 x 200 – STOR TOPPBANNER (opsjon)
2:1  600 x 300  – NETTBOARD (opsjon)
1:1  600 x 600 – SUPERBOARD (opsjon)