Nettannonsering - HELLI - Visuell kommunikasjon

Nettannonsering

Annonsørene strømmer til nettet
Om vi liker det eller ei – trenden er at reklamekronene flyttes over til digitale kanaler. Vil du nå dagens befolkning kan nettannonsering gi deg store muligheter. Fordelen er at alt som skjer på nett kan måles med konkrete tall og fakta. Ved hjelp av enkle verktøy kan du få svar på hvor godt nettannonseringen din har lykkes. For til syvende og sist handler det om konvertering.

Utgangspunkt for nettannonser

Nettannonsering - HELLI - Visuell Kommunikasjon

I markedsføring handler det som regel om konvertering; vi ønsker at annonsen vi investerer i  skal føre til salg. Utgangspunktet er en synlig annonse på et mye besøkt nettsted, for eksempel en på en nettavis. Da vil du få mulighet til å bl.a. tidsstyre annonsen, slik at den bare vises til ei gitt tid på døgnet som er tilpasset målgruppa.

Landingsside

Nettannonsering - HELLI - Visuell Kommunikasjon

Fra annonsen blir man linket til ei landingsside. Det kan være ei side med mer utfyllende informasjon, en kampanjeside eller direkte til kjøp eller påmelding.

Statistikk om annonsen

Nettannonsering - HELLI -Visuell Kommunikasjon

Det som er den største fordelen ved digital annonsering er at du får full kontroll på annonsens effekt gjennom grundig statistisk dokumentasjon. Når besøkende har klikket på annonsen og kommet til landingssida, får du statistikk fra den aktuelle nettavisen som dokumenterer antall klikk på annonsen din, og du har egne målinger for antall treff på landingssida. Målbare tall er tydelige og man slipper antakelser og påstander. Google Analytics er et slikt verktøy som også gir deg oversikt over brukernes skjermstørrelser, nettlesere, operativsystem, hvilke søkord de har benyttet og antall brukere på mobil eller tablets.

Google Adwords

Nettannonsering - HELLI - Visuell Kommunikasjon

Med Google AdWords når du de som aktivt søker etter produktet ditt, og oppfattes derfor ofte som den mest lønnsomme annonsekanalen på nett. Ved å opprette annonser og velger søkeord knyttet til virksomheten din, vil din annonse kunne vises ved siden av søkeresultatene når en potensiell kunde søker på disse ordene på nett. Slik annonserer du for et interessert publikum og når målgruppa mer konkret.

Du har full kontroll og kan redigere annonsene  til du oppnår ønsket resultat. Du kan også rette annonsene mot bestemte geografiske steder eller språk, samt velge format.  Google AdWords opererer med pris per klikk (CPC), så du blir bare belastet når noen klikker på annonsene dine, og det er ingen minimumskrav til forbruk.